Kategorie
Wypadek w pracy w USA

Procedury dochodzenia roszczeń za wypadek w USA

Procedury dochodzenia roszczeń za wypadek w USA – jak uzyskać odszkodowanie po wypadku w pracy lub w drodze?

Niezależnie od rodzaju zdarzenia z jakim mamy do czynienia warto zadbać o to, aby jak najszybciej zgłosić sprawę ubezpieczycielowi. W tym celu konieczne jest zgromadzenie określonych dowodów, które pomogą nam rozpocząć proces dochodzenia odszkodowania. Dowody te, zależnie od rodzaju wypadku będą się nico różnić aczkolwiek sama procedura wygląda podobnie i wykazuje większych rozbieżności.

Najczęściej wystepującymi wypadkami w USA są wypadki przy pracy i wypadki drogowe. Są to zdarzenia powszechnie występujące i mogłoby się wydawać, że w takich przypadkach procedura odszkodowawcza będzie maksymalnie ułatwiona i bezproblemowa. Nic bardziej mylnego. Wbrew temu co można sądzić etapy dochodzenia odszkodowania w Stanach są czasochłonne i wymagają sporego zaangażowania. Dlatego też warto często skorzystać z pomocy specjalisty, który wie, jak przebiega procedura, tym samym działa szybko i skutecznie.

Dochodzenie roszczeń w USA odbywa się najczęściej etapami.

I etap – wypadek drogowy i zabezpieczenie roszczeń z ubezpieczenia No-Fault.

No Fault, czyli dosłownie „bez winy” to ubezpieczenie, które najszybciej pozwoli uzyskać odszkodowanie z tytułu strat poniesionych po wypadku. Pozwala ono pokryć koszty leczenia poszkodowanego oraz pasażerów, straty związane z utraconymi możliwościami zarobku oraz inne wydatki poniesione w związku ze zdarzeniem. Zgodnie z nazwą, tj. BEZ WINY, ubezpieczenie NO Fault pokrywa szkody niezależnie od tego kto spowodował wypadek. Pozwala to ominąć sam etap ustalania odpowiedzialności, w wyniku czego jest najszybszym sposobem na otrzymanie odszkodowania. Warunkiem jest jednak złożenie odpowiednich dokumentów do 30 dni po wypadku. W przypadku przekroczenia tego terminu – odszkodowanie przepada.

Niezależnie od powyższego ubezpieczenia, dokumenty jakie należy przygotować do zgłoszenia szkody są standardowe i należą do nich:

– dokumenty medyczne potwierdzające uszczerbek na zdrowiu,

– raporty policyjne z miejsca zdarzenia (pomagające ustalić sprawcę zdarzenia i jego okoliczności),

– oświadczenia świadków (o ile są konieczne)

– zdjęcia z miejsca zdarzenia

Warto również wspomnieć, że w USA są stany, gdzie nie ma wcale orzekania o winie. W takim przypadku sprawca zdarzenia nie ma obowiązku pokryć wszystkich kosztów poszkodowanego. Dlatego też ważne jest aby każdy kierowca miał tzw. PIP (Personal Injury Protection), czyli ochronę osobistą szkody. Jest ona obowiązkowa i powinna być zawarta w polisie ubezpieczeniowej.

I etap – wypadek przy pracy w USA

Warunkiem dochodzenia roszczeń jest udowodnienie, że do zdarzenia doszło w pracy i  na skutek zaniedbań ze strony pracodawcy. Kluczowe jest sporządzenie protokołu, którego poszkodowany powinien się bezwględnie domagać Dokumentacja od pracodawcy jest niezbędnym dowodem aby móc zgłosić szkodę bezpośrednio do jego ubezpieczyciela. Bywa oczywiście, ze pracodawca nie wywiązuje się ze swoich obowiązków i próbuje uniknąć odpowiedzialności. W związku z tym poszkodowany powinien zadbać o wszelkie możliwe dowody, mogące taką odpowiedzialność potwierdzić.

Należą do nich:

– oświadczenia świadków zdarzenia,

– zdjęcia z miejsca wypadku dokumentujące, np. niesprawny sprzęt lub jego brak, brak zabezpieczeń, odzieży ochronnej, itp.).

Oczywiście niezbędne jest też gromadzenie dokumentacji medycznej z całego procesu leczenia co pozwoli określić uszczerbek na zdrowiu oraz dokumentacji kosztowej.

Gromadzenie wszystkich powyższych dowodów jest bardzo ważne na całym etapie prowadzenia sprawy i często decyduje nie tylko o samej możliwości dochodzenia odszkodowania ale również o jego wysokości.

II etap – złożenie pozwu

W przypadku kiedy rozmowy na etapie polubownym nie przyniosą określonego skutku, naczęściej zostaje złożenie powództwa. Tak naprawdę większość spraw w USA dotyczących odszkodowań po wypadkach, szczególnie tych z skomplikowanych i z ciężkim obrażeniami – kończy się w sądzie.

Na tym etapie skorzystanie z pomocy prawnej bywa już nieodzowne. W pozwie adwokat zawiera wszelkie dane dotyczące okoliczności zdarzenia, sprawcy oraz strony poszkodowanej. Wysyła również dokumenty do strony pozwanej, która ma za zadanie przekazać je do swojego ubezpieczyciela. Pozwany, z reguły już przy pomocy swojego pełnomocnika odsyła odpowiedź na pozew (Answer), gdzie przedstawione są żądania dotyczące szczegółów w sprawie (dokument Demand for a Bill of Particulars ). Kolejnym krokiem jest odesłanie żądanych informacji i dokumentów, czyli tzw. Ujawnienie (Response to Discovery).

Oczywiście, jeżeli strona przeciwna jest chętna do rozmów i chce szybko zakończyć sprawę jest możliwe podjęcie na tym etapie rozmów ugodowych.

III etap – proces i negocjacje ugodowe

Jeżeli w toku trwania postępowania okaże się, że pozwany nie reaguje na przypomnienia  lub nie chce ujawnić wszystkich danych, adwokat poszkodowanego może poprosić sąd o interwencję. W jej wyniku pozwany może dostać bezwzględny nakaz udostępnienia żądanych informacji lub wręcz przeciwnie  – uzyskać prawo do utrzymania ich w tajemnicy. Jest to zależne od sprawy a sam proces ujawnienia może potrwać do kilku miesięcy. Jest to czas, który poszkodowany może poświęcić na gromadzenie dokumentacji w sprawie, zarówno medycznej jak i tej udowadniającej odpowiedzialność sprawcy. Jest wtedy sporządzany  dodatkowy, szczegółowy opis (Supplement Bill of Particulars), który jest udostępniany stronom postępowania.

Kiedy po obydwu stronach dojdzie już do ujawnienia wszystkich wymaganych danych wtedy można rozpocząć czynności procesowe a rozpoczyna je złożenie powiadomienia o gotowości sprawy (Note of Issue).

Datę pierwszej rozprawy wyznacza sąd a czynności podczas niej obejmują wymianę wszystkich informacji koniecznych do rozpoznania sprawy. Stawiennictwo obydwu stron procesu jest obowiązkowe. Kolejna rozprawa obejmuje już słuchanie, czyli składanie zeznań. Pełnomocnik zawsze przygotowuje do nich poszkodowanego. Zeznania są spisywane w protokole, a czas takiego może trwać nawet don kilku godzin. Protokół z zeznań powinien być udostępniony w ciągu 30 dni a poszkodowany ma prawo zapoznać się z nim i sprawdzić jego wiarygodność.

Jeszcze przed samym procesem są praktykowane rozprawy „próbne” podczas których jest możliwość przeprowadzenia negocjacji ugodowych. Tam też adwokat jest w stanie ocenić czy propozycja odszkodowania jest adekwatna do doznanej szkody czy też sprawa kwalifikuje się na proces.